Groep acht als schrikbeeld
Na meer dan tien jaar dagelijks trainingen te geven in het basisonderwijs, ga je zien waar knelpunten liggen. Een van die knelpunten is voor veel docenten de bovenbouw en dan heel specifiek de groepen zeven en acht. Ouders die de druk verhogen, kinderen die mondiger zijn, groepen die niet (meer) te hanteren zijn. Natuurlijk wil iedere docent er alles aan doen om dit te voorkomen, maar de praktijk laat zien dat dit vaak verdraaid lastig blijkt te zijn. Stoer gedrag, ouders die zich ermee gaan bemoeien, geroddel en pesterijen, iedere docent kent het. En het is vaak lastig om dit gedrag te keren naar gewenste omgang met elkaar en dit ook vast te houden.
Het is dan ook niet gek dat steeds meer basisscholen moeite hebben met het vinden van docenten voor groep acht. Landelijk is het aantal onvervulde uren zelf al opgelopen tot twintig procent!
Natuurlijk kunnen we blijven wijzen naar dat ene kind in de groep, die ene ouder die altijd op de stoep staat, de Cito scores of een directie waar we het vertrouwen niet meer in hebben. Maar uiteindelijk zullen we ook naar onszelf moeten kijken. Dat geld natuurlijk niet alleen voor die ene meester of juf voor de klas, maar ook voor het bovenliggende management. Problemen ontstaan niet zomaar, de praktijk laat zien dat deze al vrij vroeg beginnen en dat betekent dat er werk aan de winkel is voor ieder teamlid.
Ongetwijfeld zullen enkelen nu denken, 'dat klinkt allemaal wel heel mooi, maar in de praktijk loopt dit wel wat ingewikkelder, zo zijn er tal van variabelen die allemaal invloed hebben op hoe een dag verloopt bij mij in de klas'. Toch hebben wij gemerkt dat iedere docent kan leren de dynamiek in een groep positief te beïnvloeden, gezag in de klas te pakken en rust te creëren. Een autoriteit in de klas zijn betekent niet direct dat je ook autoritair hoeft te zijn.
Het is juist dit aspect wat binnen de PABO’s nog veel te weinig aandacht krijgt, iedere schooldirecteur heeft zichzelf de vraag weleens gesteld: ‘Kan ik die net afgestudeerde pabo student wel voor groep acht zetten? En heel vaak is het antwoord nee’. Zoals ik al aangaf, hebben we aan den lijve ondervonden dat binnen onze trainingen en workshops, iedere, ja echt iedere docent deskundig kan worden op dit gebied.
Wanneer de inzet er is, rijken wij je de praktische handvatten aan die je nodig hebt om een positief groepsklimaat te creëren en vast te houden. Tijdens de opleiding krijg je een schat aan werkvormen mee die invloed hebben op een positief groepsklimaat, oefen je met tal van communicatie strategieën, leer je regie te houden, invloed uit te oefenen op groepsrollen en bekijken we jouw positie t.o.v. de groep als geheel.